2003 - 2006

"Iesveriening Kris-Kras", van Harm Dijkstra, Seizoen 2005-2006

IJsvereniging Kris-Kras heeft een prachtige ijsbaan met een gezellige ouderwetse tent naast de baan.
Het bestuur kent een aantal
markante persoonlijkheden.
Om te beginnen is er Herman. Herman is een doodgoeie vent, maar hij is niet al
te snugger. Hij doet keurig wat hem opdragen wordt, maar verwacht van hem geen goede ideeën. Wilm is de voorzitter. Hij is niet kleurrijk, maar zakelijk en recht-door-zee. Steven Stiggel, tevens eigenaar van de grond waar de ijsbaan op ligt, past op de centen. Het is een schapenboer die alleen maar aan geld denkt. Alles wat hij doet moet de moeite waard zijn.

Wanneer Steven het hoofd op hol heeft en alles wil verkopen dreigen er donkere wolken voor de fanatieke schaatsers. Wat moet Roelfien Raodewiek wel beginnen wanneer er geen ijsbaan meer is? Zij traint dagelijks op heel fanatieke wijze haar zoon Reinder. Of het haar ooit windeieren zal leggen, is nog maar zeer de vraag. Reinder kan goed opschieten met Stientje, de dochter van Steven.

Samen rijden ze heel wat rondjes. Kan dat dan straks ook niet meer? Of de lieve, oude juffrouw. Zij danst nog over het ijs. Ze geniet er met volle teugen van. Hoe moet zij dadelijk van haar oude dag genieten in de winter?

Dientje, lid van de EHBO, zal het waarschijnlijk allemaal een zorg zijn, zolang ze maar gewonden kan helpen. En die zijn er ook wel op andere plekken.

Bertha Betuun juicht het alleen maar toe, want zij ziet er als echtgenote van een café-eigenaar wel brood in. Maar een dorp zonder ijsbaan, dat zou toch niet waar zijn?

"Een nai hotel op het darp", van Herman van der A, Seizoen 2004-2005

Jan en Riet beginnen in het dorp een hotel-restaurant. Ze krijgen meteen te maken met een bont internationaal gezelschap. De sullige buurvrouw heeft een blind-date georganiseerd met een Duitse jongeman, die natuurlijk zijn moeder meeneemt. Andere internationale gasten zorgen eveneens voor de nodige opschudding. Voldoende ingrediënten voor een fantastisch blijspel.

Familie Bruinsma in de bocht: "Groeten van de Veluwe", van Carl Slotboom, Seizoen 2003-2004

De familie Zwaanswijk heeft een weekje vakantie gewonnen. Grootmoeder heeft met de oplossing van een cryptogram een prijs gewonnen. Helaas is het niet een luxe hotel, zoals ze gehoopt hadden, maar een doodgewone caravan. De familie is verbijsterd. Ze kunnen de badkamer niet vinden, missen de roomservice en willen al helemaal niet naar een openbaar toilet!
Als tot overmaat van ramp ook nog eens de familie Bruinsma naast hen komt staan, is het feest compleet. Twee totaal verschillende families moeten een week naast elkaar staan op een camping.